Choroby przyzębia – poważne zagrożenie dla całego organizmu

Choroby przyzębia, fachowo nazywane schorzeniami perdiodontologicznymi są grupą schorzeń dotyczących tkanek otaczających zęby, czyli dziąseł. Zignorowanie występujących objawów może doprowadzić do zagrożenia zdrowia, a nawet życia. W zaawansowanym stadium niektórych chorób przyzębia może dojść nawet do całkowitej utraty zębów. Aby do tego nie doprowadzić, konieczna jest prawidłowa pielęgnacja jamy ustnej oraz regularna higienizacja.

Jakie inne zagrożenia zdrowotne niosą za sobą choroby przyzębia?

Na ogół schorzenia przyzębia można podzielić na choroby zapalne oraz choroby zniszczające jak na przykład parodontoza. Większość problemów z dziąsłami powodowana jest przez bakterie, gromadzące się na powierzchni zębów pod postacią płytki nazębnej. Brak regularnego szczotkowania zębów powoduje powstanie kamienia nazębnego, który stanowi idealne środowisko dla dalszego namnażania się bakterii. Regularne usuwanie kamienia nazębnego jest bardzo ważne w profilaktyce chorób przyzębia.

W wielu przypadkach patologiczne namnożenie się drobnoustrojów powoduje powstanie stanu zapalnego. Bakterie mogą przedostać się do krwiobiegu, wpływając negatywnie na funkcjonowanie innych narządów. Choroba przyzębia może być pierwszym krokiem do wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, takich jak choroba wieńcowa, udar mózgu czy zawał. Bakterie z płytki nazębnej mogą powodować uszkodzenia naczyń krwionośnych i powstawanie blaszek miażdżycowych.

Jakie konsekwencje niosą za sobą choroby przyzębia?

Choroby przyzębia mogą stanowić zagrożenie również dla osób zmagających się z cukrzycą. Bakterie, które przedostaną się do krwioobiegu, mogą powodować choroby autoimmunologiczne i choroby układu oddechowego. Jak widać, choroby przyzębia mogą w konsekwencji prowadzić do bardzo poważnych chorób.