Tkanki miękkie w jamie ustnej – kiedy wymagają uwagi stomatologa?

Wizyty u stomatologa są najczęściej spowodowane problemami z zębami. Warto jednak wiedzieć, że jama ustna to nie tylko zęby, a pozostałe tkanki również mogą niekiedy wymagać ingerencji stomatologa. Jama ustna jest początkowym odcinkiem układu pokarmowego, składającym się z zębów, dziąseł, warg, podniebienia miękkiego i twardego, łuków zębowych oraz języka. Cała jama ustna, z wyjątkiem zębów, wyścielona jest tkanką miękką.

Jakie są najczęściej występujące schorzenia tkanki miękkiej w jamie ustnej?

Błona śluzowa jamy ustnej jest ciągle narażona na działanie czynników drażniących oraz bakterii. W przypadku palaczy dochodzą do tego substancje toksyczne z dymu papierosowego. Najczęściej występującą chorobą tkanek miękkich jest zapalenie przyzębia. Jest spowodowane nagromadzeniem się dużej ilości kamienia oraz płytki nazębnej. Aby uniknąć rozwoju zapalenia, konieczne jest jak najszybsze udanie się do stomatologa. Zignorowanie objawów może doprowadzić nawet do utraty zębów.

Wśród innych schorzeń tkanek miękkich można wyróżnić stany zapalne dziąseł, nowotwory oraz zmiany infekcyjne błony śluzowej. Każdy niepokojący objaw jak krwawienie z dziąseł, ból, rozchwianie zębów, odsłonięte korzenie zębów czy też nadmierna ilość kamienia nazębnego powinien zostać skonsultowany z lekarzem. Warto wiedzieć, że z jamy ustnej patogeny mogą rozprzestrzeniać się układem krwionośnym po całym organizmie i powodować zagrożenie zdrowia, a w ciężkich przypadkach nawet zagrożenie życia.

Odpowiednie dbanie o higienę jamy ustnej, a także regularne usuwanie kamienia nazębnego i przeglądy dentystyczne pozwolą na ochronę tkanek miękkich przed bakteriami i substancjami toksycznymi, a tym samym zabezpieczą przed różnymi chorobami tkanek miękkich i dolegliwościami z nimi związanymi.