Czym jest kieszonka dziąsłowa i kiedy wymaga leczenia?

Kieszonka dziąsłowa, znana również pod nazwą kieszonki zębowej jest szczeliną, znajdującą się w okolicy szyjki zęba, pomiędzy brzegiem dziąsła a przyczepem nabłonkowym. Zdrowa kieszonka dziąsłowa powinna mieć głębokość nie większą niż 2-3 mm. Jeżeli podczas badania za pomocą sondy periodontologicznej okaże się, że głębokość kieszonki jest większa, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań. Zwiększona głębokość kieszonki jest zjawiskiem patologicznym, może wskazywać na trwające zapalenie.

Kiedy konieczne jest leczenie kieszonki dziąsłowej?

Schorzenia w obrębie kieszonki dziąsłowej często przebiegają z uporczywym, ciężkim do zignorowania bólem, krwawieniem z dziąseł oraz nieprzyjemnym zapachem z ust. Objawem kieszonki zębowej jest także widoczne odsłonięcie szyjek zębowych. W przypadku wystąpienia takich objawów należy jak najszybciej zgłosić się do stomatologa. Najczęściej występującym powodem powstawania kieszeni dziąsłowej przy zębie jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej. Prowadzi ona do rozwoju różnych chorób przyzębia, które mają wpływ na stan dziąseł. Na powstawanie kieszeni zębowych bardziej narażeni są palacze oraz osoby spożywające dużo węglowodanów.

Na pogłębianie się kieszonki dziąsłowej ma wpływ także brak regularności w usuwaniu osadu i kamienia nazębnego. Zebrany kamień nazębny gromadzi się w rowku dziąsłowym, niszcząc przyczep nabłonkowy kości i pogłębiając kieszonkę zębową. To z kolei negatywnie wpływa na możliwość zachowania higieny w obrębie jamy ustnej. Bakterie przedostają się w głąb kieszonki, powodując choroby dziąseł.

Jak wygląda leczenie kieszonek dziąsłowych?

Leczeniem kieszonek dziąsłowych zajmują się stomatolodzy specjalizujący się w chorobach przyzębia. Leczenie składa się z kilku etapów, ma za zadanie zniwelować ból kieszonki dziąsłowej oraz załagodzić stan zapalny. Podczas leczenia wykorzystywane są płyny przeciwbakteryjne, którymi pacjent powinien płukać jamę ustną. W przypadku, kiedy na zębach jest obecny kamień nazębny, konieczne jest usunięcie go przy miejscowym znieczuleniu. Dzięki temu zabiegowi podawanie leków jest o wiele skuteczniejsze. Jeżeli doszło do zapalenia kieszonki dziąsłowej, konieczne jest podanie antybiotyku.