Ile czasu należy odczekać od usunięcia zęba, aby wstawić implant?

Implanty są obecnie najbardziej popularną metodą uzupełniania braków w uzębieniu. Wykorzystywane są zazwyczaj w przypadku, kiedy chory ząb został usunięty. Popularność implantów spowodowana jest dużą estetyką oraz funkcjonalnością tego rozwiązania. To, po jakim czasie od ekstrakcji zęba założony zostanie implant zależy od kilku czynników, w tym od opinii stomatologa.

Po jakim czasie od ekstraktacji zęba można wstawić implant?

W przypadku wstawiania implantów bardzo ważne jest, aby nie zwlekać z tym zabiegiem. Usunięcie zęba prowadzi do zmian w obrębie jamy ustnej, które mają duże znaczenie dla całego układu. Brak zęba zaburza zwarcie szczęki, pozostałe zęby mogą migrować w stronę przerwy powstałej przez ekstrakcję. To z kolei może prowadzić do różnych zmian oraz wad zgryzu. W miejscu usuniętego zęba zanika wyrostek zębodołowy, przez co jedyną możliwością jaka pozostaje jest odbudowa protetyczna. Braki w uzębieniu są również powodem do kompleksów u wielu osób. Z tego tytułu w większości przypadków możliwe jest wstawienie implantu jak najszybciej po usunięciu zabiegu, jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań.

To, po jakim czasie będziemy mogli uzupełnić swoje uzębienie zależy przede wszystkim od prowadzącego nas stomatologa, który zna naszą kartę i wie o różnego rodzaju przeciwwskazaniach które mogą powodować opóźnienie wstawienia implantu. Dzięki odpowiedniemu dobraniu terminu zabiegów unikniemy ryzyka powikłań. Obecnie możemy wyróżnić trzy rodzaje implantacji:

• Natychmiastowa,
  • Wczesna,
  • Późna.

Implantacja natychmiastowa, jak sama nazwa wskazuje polega na wstawieniu implantu natychmiast po ekstrakcji zęba. Jeżeli implant został wszczepiony od 2 do 3 miesięcy po usunięciu zęba, to mówimy o implantacji wczesnej. Implantacją późną określa się wstawienie implantu po ponad trzech miesiącach od usunięcia naszego zęba. W większości przypadków wykonuje się implantacje natychmiastowe i wczesne, pozwalające na szybką poprawę komfortu życia pacjentów.

Oprócz wyżej wymienionego podziału, rozróżnia się także implantację jednoetapową oraz dwuetapową. W trakcie implantacji jednoetapowej podczas zabiegu wszczepia się implant, a następnie przykręcona zostaje śruba gojąca lub tymczasowa korona. W przypadku implantacji dwuetapowej wykonuje się dwa zabiegi chirurgiczne. Podczas pierwszego wszczepia się implant wraz ze śrubą zamykającą, następnie dziąsło jest zszywane. W trakcie drugiego zabiegu implant jest odsłaniany, a śruba zamykająca zamieniana jest na gojącą.

Jak widać, dla większości osób decydujących się na wstawianie implantu po usunięciu zęba czas to pieniądz. Im szybciej wprowadzony zostanie implant, tym mniejsze będą zmiany w naszym organizmie i dyskomfort spowodowany brakami w uzębieniu.