Kiedy niezbędna jest perforacja korzenia zęba?

Wizyta w gabinecie stomatologicznym kończy się leczeniem endodontycznym, jeżeli u pacjenta zostaje stwierdzona długo nieleczona próchnica albo zaawansowane choroby przyzębia. Leczenie kanałowe polega na wyleczeniu chorób miazgi zębowej i tkanek okołowierzchołkowych. Dodatkowo część zabiegów kończy się perforacją korzenia zęba. Na czym polega ten zabieg i kiedy jest wykonywany?

Co to jest perforacja korzenia zęba?

Leczenie endodontyczne jest przeprowadzane, kiedy jest za późno na zabieg z zakresu stomatologii zachowawczej. Czasami również zdarza się tak, że podczas leczenia kanałowego musi zostać przeprowadzona perforacja korzenia zęba. Taki zabieg polega na przerwaniu ciągłych tkanek zęba, co skutkuje połączeniem jamy zęba z ozębną. Do perforacji może dojść z różnych przyczyn:

• w wyniku procesu patologicznego, czyli zaawansowanej próchnicy albo resorpcji korzenia,
  • z przyczyn mechanicznych podczas któregokolwiek z etapów leczenia endodontycznego (w czasie tworzenia dostępu do kanałów, opracowywania ich czy podczas przygotowywania pod obudowę protetyczną).

Jeżeli dochodzi do perforacji, to zauważalne jest natychmiastowe obfite krwawienie, a pacjent odczuwa ostry, piekący ból. Co więcej, czasami dochodzi również do zaklinowania się narzędzia w kanale, a pacjent może poczuć w ustach smak odkażających środków.

Co się dzieje, jeżeli dojdzie do perforacji korzenia zęba?

Jeżeli podczas leczenia endodontycznego dojdzie do perforacji korzenia, może być tak, że pojawi się silny stan zapalny, który uniemożliwi wyleczenie zęba. Jednak do takich powikłań może dojść, jeżeli do wytworzenia fałszywego kanału dojdzie przed opracowaniem kanału głównego. Jeżeli natomiast dojdzie do niego w ostatniej fazie zabiegu, to dentysta może podjąć próbę wypełnienia obu kanałów. Jednak w takich przypadkach ogromne znaczenie ma czas, który minął od powstania perforacji, a także jej rozmiar i położenie.

Jak najszybsze zamknięcie perforacji zwiększa szanse, że uda się uratować zęba. W takim przypadku stomatolog powinien użyć mikroskopu stomatologicznego. Jeżeli natomiast perforacja jest rozległa i doszło do niej w miejscu trudno dostępnym, to prawdopodobnie okaże się, że niezbędne będzie wykonanie ekstrakcji zęba.