Jak dbać o protezę zębową?

Protezy zębowe poprawiają komfort życia pacjentów, którzy cierpią z powodu braków w uzębieniu. Dzięki protezie pacjent może nie tylko swobodnie jeść ulubione potrawy, lecz przede wszystkim znów czuje się pewny siebie i przestaje unikać życia społecznego. Aby jednak proteza służyła przez długie lata, prezentując się nienagannie, trzeba o nią odpowiednio dbać. O czym przede wszystkim należy pamiętać? Podpowiadamy!

Czyszczenie protezy

Proteza powinna być czyszczona po każdym jedzeniu, a co najmniej dwa razy dziennie. Jest to niezwykle istotne. Nie ma ona idealnie gładkiej struktury, w związku z czym na jej powierzchni mogą osadzać się resztki jedzenia i bakterie. Te z kolei prowadzą do podrażnienia błony śluzowej, a dalej – do chorób zębów i dziąseł. Zaniedbana, nieregularnie czyszczona proteza może być też przyczyną przykrego zapachu z buzi.

Czym myć protezę? Najlepiej zakupić do tego celu specjalną szczoteczkę do protez z dwoma główkami. Jej miękkie włosie nie tylko dociera do każdego zakamarka protezy, ale też czyści ją delikatnie, nie tworząc rys. Protezy zębowe nie powinny być myte zwykłą pastą do zębów, która sprawia, że ich powierzchnie robią się jeszcze bardziej chropowate i podatne na osiadanie resztek jedzenia i bakterii. Do czyszczenia protezy lepiej wybrać przeznaczony do tego celu środek w postaci tabletki, proszku czy specjalnej pasty.

Przechowywanie protezy

Proteza powinna być wyjmowana z jamy ustnej na co najmniej 6-8 godzi w ciągu dnia. Dzięki temu błona śluzowa może trochę odpocząć od nacisku ciała obcego. Ogromnym błędem jest przechowywanie w nocy protezy w szklance wodą, lub też wodą utlenioną. Wilgoć sprzyja namnażaniu się bakterii. Proteza powinna wieczorem zostać umyta, a przez nos przechowywana w suchym, zamkniętym pojemniku. Woda utleniona może odbarwić akryl i sprawić, że proteza zacznie wyglądać nieestetycznie.

Dbanie o jamę ustną

Dbanie o protezę wiąże się też z codzienną pielęgnacją jamy ustnej. Nawet przy całkowitym bezzębiu należy zadbać o jej higienę. Dobrym nawykiem jest używanie płynu do płukania ust lub mycie języka i dziąseł miękką szczoteczką zębów. Nie tylko pomoże ona usunąć bakterie powodujące choroby i przykry zapach, ale też poprawi ukrwienie dziąseł, dzięki czemu lepiej będą one „współpracowały” z protezą.