Czy kamień nazębny jest groźny?

Przebarwienia i naloty na zębach nie są wyłącznie problemem natury estetycznej, gdyż jak się okazuje, mogą być również przyczyną wielu chorób jamy ustnej. Jedną z takich przypadłości jest kamień nazębny, który powstaje najczęściej w zakamarkach zębów i często jest wynikiem nieprawidłowej i niedokładnej higieny. Są jednak osoby, które mają większe tendencje do powstawania tego schorzenia niż inni. Mianowicie poza niewystarczającą higieną przyczyniać się do tego może również zła dieta, szczególnie ta bogata w cukry i duże ilości kawy oraz palenie papierosów. Wówczas powstający na szkliwie nalot, który nie zostanie wyszczotkowany w odpowiednim czasie, ulega mineralizacji i przekształca się w twardy kamień, którego nie da się łatwo samodzielnie usunąć.

Jak kamień nazębny wpływa na zdrowie?

Twardy kamień nazębny może być groźny dla zdrowia. Szkliwo pokryte warstwą grubego nalotu staje się idealnym siedliskiem dla rozwoju bakterii, które mogą wywoływać stany zapalne przekształcające się z czasem w różne choroby jamy ustnej. Najczęstszymi chorobami, za które może odpowiadać zbagatelizowany problem kamienia nazębnego to próchnica oraz choroby dziąseł i przyzębia. Kamień nazębny jest przyczyną demineralizacji szkliwa, która wywołuje zaawansowaną próchnicę i w konsekwencji tego powstawanie ubytków. Co więcej, osadzanie nalotu zaczyna się od dziąseł, które w wyniku tego mogą odsłonić szyjki zębowe, co prowadzi do paradontozy, jednej z najbardziej dokuczliwych chorób jamy ustnej, która nieleczona może prowadzić do utraty uzębienia.

Jak wygląda usuwanie kamienia nazębnego?

W leczeniu kamienia nazębnego najczęściej pomagają wizyty u dentysty, który dokładnie oceni stan uzębienia oraz kompleksowo zajmie się usuwaniem stwardniałego nalotu. W gabinetach stomatologicznych usuwanie kamienia nazębnego wykonuje się z użyciem ultradźwięków specjalnym urządzeniem zwanym skalerem. W wyniku jego działania nalot kruszeje i odpryskuje od powierzchni zębów. Skaling nie jest zabiegiem bolesnym, aczkolwiek powoduje uporczywy dyskomfort, dlatego też niektórzy stomatolodzy przeprowadzają go przy znieczuleniu pacjenta. Znieczulenie jest również konieczne w przypadku osób, u których są wyraźnie odsłonięte dziąsła.

Poza leczeniem stomatologicznym kamień nazębny można próbować również leczyć w domu. Służy temu irygator, czyli urządzenie, które mechanicznie czyści przestrzenie międzyzębowe. Płyn uwalniany pod odpowiednim ciśnieniem dociera w trudno dostępne miejsca i usuwa osad na zębach. Warto jednak pamiętać, że ten sposób nie jest tak skuteczny, jak czyszczenie dentystyczne i nie we wszystkich przypadkach można się zdecydować na takie samodzielne leczenie, niemniej jednak taka forma walki z nalotem może dawać efekty. Ponadto, to domowa profilaktyka ma w dużej mierze istotny wpływ na to, czy kamień nazębny pojawi się na szkliwie.

Skuteczną ochroną przed powstawaniem kamienia nazębnego jest też systematyczna i dokładna higiena jamy ustnej. Chcąc uniknąć leczenia stomatologicznego, warto pamiętać o co najmniej dwukrotnym szczotkowaniu zębów w ciągu dnia, płukaniu jamy ustnej płynami antybakteryjnymi oraz regularnym nitkowaniu. Stomatolodzy zalecają korzystanie ze szczoteczek elektrycznych, które są bardziej efektywne niż te manualne i lepiej docierają w trudno dostępne miejsca, będące najbardziej podatnymi na powstawanie kamienia. Warto również zainwestować w specjalne pasty do zębów, które chronią przed mineralizacją nalotów. Profilaktyka odnosi się także do przestrzegania odpowiedniej diety. Najlepiej unikać dużych ilości cukru i kawy. Dobrze wyeliminować też używki takie jak alkohol czy papierosy.