Czy ciąża źle wpływa na zęby?

Zabobonne myślenie, że w ciąży zębów się nie leczy, może stworzyć zagrożenie nie tylko dla matki, ale i dziecka. Niska masa urodzeniowa, zakażenia bakteryjne noworodka, a nawet przedwczesny poród mogą być konsekwencją unikania dentysty będąc w ciąży!

Przed i w trakcie ciąży to czas szczególnie wskazany na wizytę u stomatologa

Zły stan naszego uzębienia może nie tylko negatywnie wpłynąć na przebieg ciąży i poród, ale również na szanse zapłodnienia, jak odkryli australijscy naukowcy z Uniwersytetu w Perth.

Najlepiej przed rozpoczęciem starania się o dziecko zdiagnozować stan przyzębia, wykonując m.in. zdjęcie RTG i profesjonalną higienizację - nie zadbanie o te sprawy może opóźnić zajście w ciążę średnio o 2 miesiące.

Standardem powinny być wizyty w gabinecie stomatologicznym przynajmniej raz na 3 miesiące. Obalamy mit: kobiety w ciąży mogą swobodnie stosować znieczulenie stomatologiczne - trzeba oczywiście poinformować wykonującego zabieg o ciąży, wtedy dobrany zostanie odpowiedni rodzaj znieczulenia, który wyeliminuje ewentualne ryzyko skurczów macicy.

To bardzo ważne, by dbać też o dziąsła w trakcie ciąży

Hormony ciążowe sprawiają, że dziąsła stają się rozpulchnione, częściej krwawią, a nawet bolą. Objawów ciążowego zapalenia dziąseł nie można ignorować z powodu zagrożenia dla płodu. Istnieje bezpośredni związek niskiej masy urodzeniowej dziecka ze złym stanem zdrowia zębów i przyzębia matki.

W około 20% przypadków przedwczesnych porodów i niskiej masy urodzeniowej przyczyną są stomatologiczne zaniedbania przyszłej matki. Kobieta w ciąży  powinna używać past fluorkowych po każdym posiłku, nitkować przestrzenie międzyzębowe oraz stosować odpowiednie płukanki.

Czy ciąża źle wpływa na zęby?

Mówi się, że zęby kobiet w ciąży bywają podatne na próchnicę, ponieważ płód ma zapotrzebowanie na wapń i "zabiera" go mamie – nic bardziej mylnego. Taki stan rzeczy nie ma nic wspólnego z zapotrzebowaniem płodu na wapń, lecz z nieodpowiednią higieną jamy ustnej matki.

Zmiany hormonalne często wywołują ciążowe zapalenie dziąseł. Pod wpływem bólu i krwawienia kobiety, zamiast udać się do stomatologa, rezygnują z dokładnego szczotkowania, licząc na to, że jeśli tylko będą łagodnie obchodzić się z zębami, to wszystko się zagoi. Oczywiście, nie zagoi się - będzie tylko gorzej, ponieważ na płytce nazębnej utworzy się kamień, który wniknie pomiędzy rozpulchnione dziąsła i spowoduje obluzowanie się zęba.