Czym jest ząb zatrzymany?

Pomimo coraz lepiej rozwiniętej dziedziny stomatologii, wady zgryzu wciąż są bardzo powszechnym problemem u wielu osób, szczególnie młodych. Do takich wad mogą przyczyniać się również tak zwane „zęby zatrzymane”. Co oznacza to określenie? Jakie mogą być przyczyny tego problemu?

Ząb zatrzymany – przyczyny

Ząb zatrzymany to ząb w pełni wykształcony, jednak nie w pełni „wypchnięty” z dziąsła. Oznacza to, że na pewnym etapie zatrzymał się on w tkance kostnej szczęki bądź żuchwy, przez co tylko częściowo wystaje ponad powierzchnię dziąsła. Do zębów zatrzymanych zaliczamy: górne jedynki i trójki, dolne zęby przedtrzonowe oraz ósemki, czyli tak zwane „zęby mądrości”. Choć problem ten stosunkowo rzadko dotyczy zębów przednich, to jednak dosyć często występuje w przypadku ósemek, szczególnie dolnych. Przyczyny zatrzymania zęba mogą być różne. Mogą mieć podłoże genetyczne, ale mogą także być spowodowane nieprawidłowym leczeniem w przeszłości, zaburzeniami hormonalnymi, stanami zapalnymi lub niedoborami pewnych witamin, głównie A i D. Późna utrata zębów mlecznych również często przyczynia się to zatrzymania zębów stałych. Główną przyczyną tego typu problemów jest jednak zbyt duża ilość lub wielkość zębów w stosunku do miejsca w jamie ustnej.

Objawy i leczenie

Często problem, jakim jest zatrzymany ząb, łatwo zauważyć z powodu towarzyszącego mu bólu. Do tego mogą jednak dołączyć objawy takie jak szczękościsk, częste infekcje i stany zapalne, trudności z otwieraniem ust, zmiany próchnicze w części zatrzymanego zęba, paradontoza sąsiedniego zęba, a nawet jego pęknięcie oraz nieprawidłowy zgryz. O ile problem zatrzymania któregoś z przednich zębów jest bardzo łatwo zauważalny, o tyle często ciężko nam zauważyć zatrzymaną ósemkę. Dlatego bardzo ważne są regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym, gdzie lekarz może w porę zauważyć problem zarówno u osoby dorosłej, jak i u dziecka z zębami mlecznymi. Posiadanie zęba zatrzymanego niekoniecznie musi jednak oznaczać konieczność usunięcia go. Dopiero na podstawie zdjęcia rentgenowskiego stomatolog podejmuje decyzję o formie leczenia. Zdarza się oczywiście, że ząb zatrzymany, najczęściej ósemka, wymaga ekstrakcji. Najczęściej zatrzymane zęby mądrości są usuwane, co wykonane w odpowiednim momencie pozwala uniknąć wielu powikłań oraz chorób jamy ustnej. Zdarza się jednak, szczególnie w przypadku zębów przednich, że leczenie ortodontyczne lub interwencja chirurgiczna mogą pomóc w wyrżnięciu się zęba zatrzymanego. Leczenie takie należy przeprowadzić jak najwcześniej, zanim zęby na stałe uformują się w jamie ustnej. Indywidualnie dopasowany aparat ortodontyczny pomaga ściągnąć zęby zatrzymane na właściwe miejsce. Ten rodzaj leczenia wymaga jednak cierpliwości, gdyż na efekty trzeba nieraz czekać latami. Warto jednak zadbać o prawidłowe ułożenie zębów w jamie ustnej, gdyż może to mieć znaczący wpływ na nasze zdrowie ogólne. Dlatego zapraszamy na konsultacje do naszego gabinetu, gdzie wykonujemy nie tylko leczenie zębów, ale oferujemy także konsultacje ortodontyczne oraz bezbolesne usuwanie zębów.