Jak postępować z miejscem po usunięciu zęba?

Pacjenci zwykle obawiają się nie tylko ekstrakcji, ale również późniejszego procesu gojenia ran. Chirurgia stomatologiczna dysponuje obecnie metodami, które umożliwiają bezbolesne usuwanie zębów, a stosując się do podstawowych zaleceń dotyczących postępowania po zabiegu, można skutecznie ograniczyć ryzyko ewentualnych powikłań. W tym artykule przedstawimy najważniejsze zasady postępowania z miejscem po usunięciu zęba.

8 najważniejszych zaleceń po zabiegu ekstrakcji

1. Założony w miejscu po ekstrakcji tampon należy uciskać (np. zagryzając) przez ok. 30 minut. Sprzyja to wytworzeniu i utrzymaniu skrzepu. Po tym czasie tampon trzeba usunąć z ust.
  2. Przez ok. 2 godziny po zabiegu nie należy jeść ani pić. Następnie przez kilka najbliższych dni trzeba unikać spożywania pokarmów gorących, twardych czy drażniących. W ten sposób ograniczone zostanie ryzyko powstawania obrzęków tkanek miękkich oraz wystąpienia krwawienia z zębodołu.
  3. W celu złagodzenia bólu i zmniejszenia obrzęków można zastosować zimny okład na policzek lub wargi (w zależności od miejsca ekstrakcji).
  4. Dla prawidłowego przebiegu procesu gojenia bardzo ważne jest, aby nie doszło do utraty skrzepu. Dlatego trzeba unikać wszelkich czynności, które mogłyby doprowadzić do wytworzenia podciśnienia w jamie ustnej, takich jak np. picie napojów przez słomkę czy mocne zasysanie powietrza. Ostrożność trzeba zachować również podczas kichania.
  5. Przez pierwsze dni, minimum 2-3, nie należy palić papierosów ani pić alkoholu. Dym papierosowy zwiększa ryzyko wystąpienia poekstrakcyjnego zapalenia kości zębodołu (tzw. suchego zębodołu). Dodatkowo nikotyna prowadzi do kurczenia naczyń krwionośnych i zaburza prawidłowy przepływ krwi, co spowalnia gojenie się ran. Zakaz palenia dotyczy również palenie papierosów elektronicznych. Alkohol z kolei jest niewskazany ze względu na antybiotyki i spożywane przez pacjenta leki przeciwbólowe.
  6. Zabiegi z zakresu higieny jamy ustnej trzeba wykonywać ostrożnie, jednak nie należy ich zapominać. To częsty błąd pacjentów, którzy z obawy przed naruszeniem świeżej rany, rezygnują z czyszczenia zębów. Przez pierwsze kilkanaście godzin po zabiegu szczotkowanie jest niewskazane, jednak kiedy już zaczniemy regularne spożywanie posiłków, można użyć szczoteczki. Dopóki rana się nie zagoi, omijamy szczotką okolice skrzepu.
  7. W czasie gojenia się rany, gdy w miejscu po zabiegu wciąż tworzy się skrzep, nie należy płukać jamy ustnej. Po ok. 7 dniach można to robić, ale bardzo delikatnie. Warto użyć do tego specjalnych płynów z apteki, które wykazują właściwości antybakteryjne i wspomagają procesy gojenia ran. Jeśli nie wiesz, jaki produkt wybrać, zapytaj o radę stomatologa. Można też wykorzystać domowe sposoby, np. napar rumianku, szałwii czy kory dębu.
  8. Jeśli po zabiegu pojawią się jakiekolwiek niepokojące objawy, należy niezwłocznie skontaktować się ze stomatologiem.