Kiedy ząb kwalifikuje się do ekstrakcji?

Ekstrakcja to zabieg stomatologiczny, który polega na usunięciu jednego lub kilku zębów. To właśnie tego zabiegu pacjenci obawiają się najbardziej. Od razu jednak trzeba zaznaczyć, że ekstrakcja to tak naprawdę ostateczność. Stomatolog decyduje się na jej wykonanie wyłącznie w sytuacji, gdy wszelkie inne podjęte metody leczenia nie przyniosły oczekiwanych rezultatów lub kiedy ząb jest tak mocno zniszczony, że nie ma możliwości jego odbudowy.

Zdarzają się również przypadki, w których usunięcie jednego, chorego zęba to jedyna szansa, aby ochronić pozostałe, jeszcze zdrowe. Bywa i tak, że stomatolodzy usuwają zdrowe zęby. Do takich sytuacji dochodzi jednak głównie wtedy, gdy ekstrakcja stanowi część leczenia ortodontycznego lub przygotowania jamy ustnej pacjenta do protezowania. Na szczęście obecnie przeprowadzane są zabiegi bezbolesnego usuwania zębów, dlatego też pacjenci nie powinni się ich obawiać.

Ekstrakcja zębów: wskazania

Tak jak już wspomniano, ekstrakcje zębów traktowane są jako ostateczność, gdy nie ma możliwości na skuteczne wyleczenie lub odbudowę zęba. Pośród najważniejszych wskazań do usunięcia zęba można wymienić:

• Zęby i korzenie, które nie kwalifikują się do leczenia zachowawczego ani poprzez leczenie protetyczne.

• Martwica i zgorzel miazgi zębów – miazga to żywa tkanka zęba, której martwica następuje poprzez rozwój bakterii, powodujących próchnicę. Nie leczona, postępująca demineralizacja szkliwa i zębiny, prowadzi do obumarcia miazgi i procesów gnilnych, w wyniku których powstaje zgorzel. Bakterie beztlenowe wydzielają wiele toksycznych związków chemicznych oddziałujących na organizm ludzki.

• Ropne zapalenia miazgi, kiedy dochodzi do niedrożności kanału zęba lub problem dotyczy zębów wielokorzeniowych – w przebiegu nieleczonej zgorzeli miazgi zębów formuje się ropień około wierzchołkowy.

• Choroby przyzębia z rozchwianymi zębami.

• Zęby mleczne, które utrudniają lub hamują wyżynanie się zębów stałych.

• Zakażenia bakteryjne zębopochodne – w przypadku chorób ogólnych, kwalifikujących do zabiegów chirurgicznych, a także przy chorobie nowotworowej i chemii, zakażenie bakteryjne zębopochodne może kwalifikować ząb do usunięcia, jeżeli nie ma czasu na leczenie, albo zmiany są bardzo rozległe.

• Zapalenie ozębnej przy zębach wielokorzeniowych.

• Nawracający ropień przyzębia.

• Wady rozwojowe, takie jak zęby dodatkowe, nadliczbowe oraz zatrzymane.

• Złamania korony, gdy nie ma możliwości wykonania odbudowy protetycznej.

• Złamanie korzenia z przemieszczeniem w zębie jednokorzeniowym lub złamanie zęba wielokorzeniowego.

• Zęby zwichnięte z chorobami przyzębia.

• Zęby mądrości z utrudnionym wyrzynaniem. Zębopochodne zakażenia odogniskowe.

W dzisiejszych czasach istnieje sporo możliwości leczenia: na przykład leczenie endodontyczne, mikroskopowe czy też  leczenie mikrochirurgiczne. W związku z tym, problemy takie, jak martwica i zgorzel miazgi zębów, jej ropne zapalenie z niedrożnością kanału zęba lub zakażenie bakteryjne zębopochodne, nie muszą stanowić bezwzględnych wskazań do usunięcia danego zęba.

Ekstrakcja zębów: czy jest się czego obawiać?

Ekstrakcji zęba lub zębów nie należy się ani obawiać, ani jej unikać. Lekarz podejmuje taką decyzję w sytuacji, gdy zabieg ten musi być wykonany dla dobra pacjenta. W większości przypadków, jeśli nie poddamy się ekstrakcji, wcześniej czy później możemy się spodziewać poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Przed przystąpieniem do zabiegu wykonywane są badania wstępne, do których należy zdjęcie RTG oraz badanie histopatologiczne. Dzięki nowoczesnemu sprzętowi oraz doświadczeniu i kompetencjom chirurgów stomatologicznych, przeprowadzane zabiegi chirurgiczne są niemal całkowicie bezbolesne. Nasi specjaliści dbają o najwyższy komfort pacjentów, dlatego też nie masz się czego obawiać, gdyż jesteś w dobrych rękach.