Wpływ ubytków zębowych na stan jamy ustnej

Zbyt wielu Polaków traktuje zęby, jakby były niepołączonymi z żadnymi innymi częściami ciała i organami białymi kostkami służącymi tylko do rozdrabniania pokarmu. Najnowsze statystyki są bezlitosne i ukazują smutny obraz stanu uzębienia Polaków. Okazuje się, że zyskaliśmy niechlubny tytuł - ludzi z najgorszym stanem uzębienia w całej Europie! Większość z nas nie chodzi na regularne przeglądy dentystyczne i zaniedbuje codzienną higienę jamy ustnej, co w konsekwencji prowadzi do powstania ogromnego odsetku ludzi z próchnicą oraz poważnego problemu z wypadającymi zębami już wśród ludzi, którzy skończyli dopiero 40 rok życia. Chore zęby wywołują ból, ale to nie on jest najgorszy. O wiele gorsze są daleko idące konsekwencje zdrowotne nieleczonych ubytków zębowych, dlatego należy regularnie odwiedzać stomatologa.

Jaki wpływ mają chore zęby na nasz stan zdrowia?

Stan zdrowia zębów ma wpływ na sprawne funkcjonowanie całego ludzkiego organizmu. Zęby są ściśle powiązane z resztą organizmu, dlatego bakterie wywołujące ich choroby są roznoszone z krwiobiegiem po innych częściach naszego ciała. Najczęstszą konsekwencją nieleczenia zębów są problemy sercowo-naczyniowe oraz cukrzyca. Zaskakujące? Otóż istnieją badania, które udowadniają powiązania między powstawaniem cukrzycy a utratą zębów i zaawansowanymi chorobami przyzębia. Inne schorzenia, które mogą być spowodowane złym stanem zębów to: choroby nerek, demencja, choroby naczyń obwodowych, wrzody żołądka, nowotwory jamy ustnej, a także zwiększone ryzyko występowania udarów.

Jak nieleczone ubytki zębowe wpływają na stan zdrowia jamy ustnej?

Zęby znajdują się w jamie ustnej, dlatego ich choroby mają bezpośredni wpływ na jej stan. Ból towarzyszący ubytkom zębowym może powodować powstanie niepełnosprawności ruchowej, która jest szczególnie widoczna w obszarze jamy ustnej. Pacjenci uskarżający się na ból zęba często mają problemy z jedzeniem, piciem i mówieniem. Jedzenie, które trafia do jamy ustnej, nie może być dobrze rozdrabniane i przeżuwane, co powoduje przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Nasz żołądek musi trawić większe cząstki pokarmu, dlatego wytwarza więcej kwasu solnego. Jego nadmiar prowadzi do powstania wrzodów, refluksu i owrzodzenia przełyku. Ból spowodowany ubytkami zębowymi może nawet doprowadzić do niedożywienia.