Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe inaczej jest nazywane endodontycznym i wiąże się z leczeniem zapalenia miazgi zęba, które jest chorobą nieodwracalną. Jedyną alternatywną metodą pozbycia się uciążliwego bólu jest usunięcie zęba, dlatego większość pacjentów decyduje się na leczenie kanałowe.

Kiedy leczenie kanałowe jest konieczne?

Leczenie kanałowe jest niezbędne, gdy dojdzie do zapalenia miazgi. Wtedy pacjentowi może doskwierać silny ból zęba oraz głowy, a nawet gorączka. Przyczyną może być nieleczona, zaawansowana próchnica albo próchnica wtórna. Jeśli nie zostanie ona wykryta wystarczająco szybko - może się rozprzestrzenić i zaatakować miazgę zęba.

Wskazania do leczenia kanałowego to także urazy mechaniczne, które mogą doprowadzić do odsłonięcia, a w konsekwencji nawet obumarcia tkanek. Ponadto, zęby są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę i promieniowanie nadfioletowe oraz radioaktywne, które może spowodować ich trwałe uszkodzenie.

Jak wygląda zabieg leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe rozpoczyna się od zdjęcia rentgenowskiego. Dzięki niemu stomatolog może ocenić stopień zaawansowania choroby oraz poznać kształt kanałów zębowych. Następnie pacjentowi podawane jest znieczulenie miejscowe. Lekarz przy pomocy profesjonalnych narzędzi otwiera, dezynfekuje oraz czyści ząb i usuwa z niego martwą, zakażoną miazgę. Kolejnym etapem jest dokładne i szczelne wypełnienie kanałów specjalistyczną substancją, co zapobiega ponownemu przedostaniu się bakterii. Po zabiegu leczenia kanałowego ząb jest martwy, ale mimo to może służyć pacjentowi przez długie lata.

Zdarza się, że wyleczony ząb ciemnieje i wyróżnia się kolorem jakiś czas po przeprowadzeniu leczenia. Wtedy warto wybielić go od środka, dzięki czemu odzyska dawną barwę. Taki zabieg wystarcza nawet na 6 do 8 lat.