Jak przygotować dziecko do wizyty u stomatologa?

Pierwsza wizyta z dzieckiem u stomatologa jest zazwyczaj sytuacją stresującą zarówno dla dziecka, jak i dla jego rodziców. Dlatego warto jest dokładnie przemyśleć w jaki sposób można zredukować stres i sprawić, aby dziecko będąc pacjentem w gabinecie dentystycznym czuło się komfortowo. Niezwykle ważnym aspektem jest pozytywne nastawienie malucha do wizyty u lekarza. Zazwyczaj dziecko boi się sytuacji sobie nie znanych –warto więc odpowiednio wyjaśnić mu jak będzie przebiegać spotkanie u stomatologa i dlaczego jest ono konieczne.

Można przeczytać dziecku opowiadanie lub wierszyk o pracy dentysty, wysłuchać wspólnie piosenki o tej tematyce, czy obejrzeć film edukacyjny, który przybliży nam wygląd gabinetu oraz sprzętów, które się tam znajdują. Warto zainicjować zabawę tematyczną o pracy stomatologa, używając w tym celu ulubionych zabawek dziecka, które mogą pełnić role pacjenta. Te działania osób dorosłych oswoją dziecko z sytuacją, z którą ma się zmierzyć, być może sprawią, że mały pacjent będzie w stanie bez zbytniego lęku myśleć o wizycie, która czeka go w niedalekiej przyszłości. Ważny jest także wybór odpowiedniego specjalisty, warto jest więc skorzystać z usług lekarza, który posiada już pewne doświadczenie pracy z najmłodszymi pacjentami.

Dentysta nie jest taki zły!

Pedodonta (stomatolog zajmujący się dziećmi) potrafi przewidzieć reakcje swojego małego pacjenta, a na pewne bodźce. Zna sposoby na wyeliminowanie, a jeśli nie jest to możliwe – na zredukowanie niepotrzebnych czynników, które  mogą stresująca wpływać na dziecko. Okazuje się, że istotny jest także moment, w którym udamy się do dentysty. Pierwsza wizyta powinna być zainspirowana jak najwcześniej ponieważ nie powinna ona wiązać się z żadnym zabiegiem oraz bólem. Powinna jedynie przyczynić się do poznania lekarza i gabinetu w którym pracuje. Niedozwolone jest przekazywanie własnych lęków dzieciom oraz okłamywanie ich, poprzez zapewnianie, że leczenie zębów nie wiąże się z bólem. Dziecko, które zostało w ten sposób oszukane nie będzie już w stanie zaufać dorosłym, a co się  z tym wiąże poziom lęku malucha wzrośnie, natomiast jego poziom bezpieczeństwa drastycznie spadnie.

Rozwiązanie jest proste.trzeba uprzedzić dziecko o tym, że może pojawić się ból jako odczucie przemijające i krótkotrwałe, należy także opisać efekty, które będą widoczne po zabiegu. Po każdej wizycie u stomatologa warto wzmacniać pozytywne zachowania dziecka.