Czy można bezboleśnie usunąć zęba?

Usuwanie zębów kojarzy nam się z bólem i ogromnym stresem. Często zapominamy o tym, że ekstrakcja stosowana jest wyłącznie w ostateczności, gdy wszystkie inne metody leczenia zawiodły, a ząb musi zostać usunięty, ponieważ powoduje ryzyko poważnych dolegliwości, w tym może zagrażać dziąsłom i pozostałym zdrowym zębom. Niestety, strach przed ewentualnym bólem podczas zabiegu często jest tak wielki, że odwlekamy wizytę u stomatologa. To bardzo duży błąd, który niestety popełniany jest przez wielu pacjentów. Współczesna stomatologia dysponuje szeregiem skutecznych metod, które umożliwiają bezbolesne usuwanie zębów.

Nie taka ekstrakcja straszna jak ją malują!

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że odczuwanie bólu to dość subiektywna kwestia. To, co dla jednych może być praktycznie bezbolesne, u innych może powodować bardzo duży dyskomfort. Z całą pewnością zaawansowane zabiegi stomatologiczne, takie jak ekstrakcja, mogą powodować ból. W praktyce jednak ogranicza się on wyłącznie do momentu podania znieczulenia. Po podaniu znieczulenia sam zabieg jest już bezbolesny. W trakcie zabiegu ewentualny dyskomfort może być związany z siłą wyciągania zęba.

Definicja bólu dla każdego może być inna, więc stwierdzenie, że usuwanie zębów boli, może wynikać z szeregu innych odczuć, jakie towarzyszą temu zabiegowi, a więc rozpieranie, ucisk, ewentualne wibracje podczas wiercenia itd.

Jak zminimalizować dyskomfort podczas zabiegu usunięcia zęba?

Przede wszystkim warto umówić się z dentystą, że w przypadku uczucia dużego dyskomfortu zabieg - w miarę możliwości - zostanie na chwilę przerwany. Kluczowe znaczenie ma również nasze nastawienie do zabiegu. Jeśli wyjdziemy z założenia, że podczas usuwania zęba będzie bolało, z góry będziemy wyolbrzymiać wszystkie odbierane bodźce. Co więcej, zabieg ekstrakcji powinien być wykonywany w profesjonalnym gabinecie stomatologicznym przez doświadczonego chirurga. Jeśli będziemy mieć pewność, że nasz dentysta to prawdziwy fachowiec, pójdziemy na zabieg z lepszym nastawieniem.