Co to jest kiretaż i kiedy należy go wykonać?

Celem kiretażu jest spłycenie kieszonek dziąsłowych, które sprzyjają odkładaniu się płytki nazębnej. Kiretaż jest specjalistyczną metodą oczyszczania korzenia zęba z osadzającego się w nim kamienia nazębnego, a także ziarniny, która ma tendencję do zalegania w kieszonce przyzębnej (dziąsłowej). Kiedy pacjent boryka się z problemem zapalenia przyzębia, kieszonka dziąsłowa może się pogłębiać i wypełniać bakteriami, złuszczonym nabłonkiem, resztkami pożywienia itd. Wówczas może być wskazane wykonanie kiretażu (otwartego lub zamkniętego w zależności od głębokości kieszonki).

Specyfika kiretażu

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje kiretażu:

• kiretaż zamknięty: wykonywany u pacjentów, u których głębokość kieszonek nie przekracza 5 mm. Przed wykonaniem zabiegu zostaje podane znieczulenie miejscowe. Kiretaż przeprowadzany jest bez nacinania dziąsła i odwarstwienia płata śluzówkowego.
  • kiretaż otwarty: jest to zabieg chirurgiczny, który wykonywany jest u pacjentów, u których głębokość kieszonek przekracza 5 mm. Dziąsło jest nacinane, a następnie dentysta preparuje płat dziąsłowy w celu odsłonięcia powierzchni korzenia i głębiej położonej tkanki. Następnie oczyszczane są tkanki objęte zapaleniem oraz powierzchnia korzenia. Po przeprowadzeniu zabiegu rana jest zszywana.

Jak już zostało wspomniane, kiretaż wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Przed kiretażem lekarz oczyszcza powierzchnię korzenia z kamienia i płytki nazębnej. Bardzo ważne jest w tym przypadku dokładne oczyszczenie kieszonki i powierzchni kamienia z bakterii i wyeliminowanie zapalenia tkanek kieszonki dziąsłowej. Dzięki temu kieszonka dziąsłowa ma optymalne warunki do wygojenia. Po wygojeniu pokrywa się nowym nabłonkiem. Po zabiegu pacjent może odczuwać niewielki ból dziąsła. Oczyszczany obszar może być nieco tkliwy, niekiedy może pojawić się krwawienie, obrzęk czy zmiana zabarwienia dziąsła.