Piaskowanie zębów, czyli sposób na pozbycie się przebarwień i osadu

Piaskowanie zębów to bezbolesny zabieg higienizacyjny, który pozwala na skuteczne usunięcie osadów, kamienia nazębnego i powierzchniowych przebarwień. Wykonywany jest przy pomocy tzw. piaskarki. Zwykle stanowi uzupełnienie po skalingu. Dowiedz się, na czym dokładnie polega piaskowanie zębów i kiedy warto przeprowadzić ten zabieg.

Na czym polega piaskowanie zębów?

Piaskowanie ma na celu usunięcie z powierzchni zębów płytki nazębnej. Płytka nazębna jest to lepki osad, który czasami może przybierać brązowe zabarwienie. Powstaje on z resztek pokarmów wymieszanych z drobnoustrojami, bakteriami i obumarłymi komórkami błony śluzowej. Zalegający osad pełen drobnoustrojów może prowadzić do poważnych chorób dziąseł (m.in. zapalenia dziąseł i paradontozy), jest również szkodliwy dla zębów i przyczynia się do powstawania próchnicy. Bardzo trudno jest całkowicie wyeliminować płytkę nazębną podczas regularnego szczotkowania. Z tego też powodu zaleca się regularne odwiedzanie gabinetu dentystycznego, gdzie lekarz przeprowadzi stosowny zabieg z zastosowaniem pasiku dentystycznego, który dociera do wszystkich szczelin i usuwa wszelkie szkodliwe osady i przebarwienia. Dzięki temu można cieszyć się nie tylko estetycznym uśmiechem, ale i zredukować ryzyko chorób dziąseł i zębów.

Podczas zabiegu piaskowania używana jest piaskarka, która rozpyla w jamie ustnej wodę wymieszaną ze specjalnym, drobnym proszkiem. W ten sposób oczyszczane są wszystkie, nawet najbardziej niedostępne miejsca, do których nie jesteśmy w stanie dotrzeć szczoteczką do zębów czy nicią dentystyczną. Następnie piasek i woda usuwane są z jamy ustnej przy pomocy ssaka.

Piaskowanie to zabieg bezbolesny i bezpieczny. Niekiedy pacjenci mogą odczuwać delikatne podrażnienie dziąseł po zabiegu.

Kiedy warto wykonać piaskowanie zębów?

Piaskowanie zębów to zabieg, któremu poddać może się praktycznie każdy w ramach działań profilaktycznych. Średnio zaleca się wykonywanie piaskowania co pół roku. W ten sposób pozbędziemy się nie tylko osadów i przebarwień, ale przede wszystkim bakterii wywołujących choroby.

Zabieg piaskowania jest polecany przede wszystkim dla:

• palaczy
  • osób pijących dużo kawy i herbaty
  • osób z tzw. stłoczonymi zębami
  • osób noszących aparaty ortodontyczne